Alla inlägg under maj 2007

Av Sofia - 29 maj 2007 16:06

Just nu är det varmt, nästan äckligt varmt. Men, ska försöka att inte klaga så mycket på det, är ju ändå härligt med lite sommarvärme (önska bara att jag hade vetat att det skulle bli såhär varmt när jag valde kläder).

Den här dagen har hittills handlat mest om kemi. Det s.k delkursprovet i Kemi B inföll sig idag. Så då satt jag i tre timmar med kemiprovet medan solen lyste för fulla muggar utanför. Läraren bjöd på vindruvor o dumle under tiden, så mitt blodsocker fick sig en liten kick, hehe.
I svenskan läser vi om antikens litteratur, det är faktiskt rätt kul. Idag läste vi en bit ur Illiaden. Intressant att se hur vissa teman som syns i dagens litteratur och filmutbud grundar sig i antiken.

Just nu står det en mystisk dam utanför vårt hus..hon har en vit volvo.
Det ringer på...vem kan det vara? Jonte öppnar..........................
Hehe, jaha det är ju Jennies mamma, med tomatplantor. Vi ska odla tomater, wiiie :) Får se om de blir röda eller blå.

Nä nu ska jag ta det jävligt lugnt resten av dan. Ska kanske plocka lite nya syrener, de som står här i mitt rum håller på att vissna.

Over and out, rymddräkt!

Av Sofia - 26 maj 2007 23:44

Ännu en dag har kommit o gått. Idag har jag plockat rabarber, pluggat kemi och ätit stenhårda kakor (dock mycket goda). Har sett på film hos en vän, "Sex, lies and videotapes". Väldigt speciell och inte minst sagt orginell.

Nu sitter jag här hemma och funderar lite, på musik. Vissa låtar som bara fyller ens ådror med glädje - som får ens halvtaskiga humör att vända. Varenda trumslag, pianoton, gitarrvibration gör att jag fylls av lugn.
Vissa låtar är bara så - det går inte riktigt att sätta fingret på vad det är, det känns bara så härligt. "Hjärter Dams sista sång" med Winnerbäck är ett sådant exempel. Så fort jag hör introt blir jag lycklig.
Nu på senare tiden har "Im Yours" med Jason Marz lagts till på listan. Och självklart Regina Spektors härliga stämma o toner.
Ja, det finns så mycket vackert. Jag älskar när musiken griper tag o skakar om mig. 

Idag hittade jag ett gammalt anteckningsblock som jag hade legandes i mitt rum. Det är alltid intressant att titta igenom dem, de flesta var fulla med fysikformler och reaktionsformler, men då o då dyker det upp sidor med kladd. Fraser ur låtar som spelas på radion eller som man har på hjärnan just då. Ett par försök att sätta ord på mitt inre. osv, osv.
Har svårt att slänga sådant, då det på ett eller annat vis representerar mina känslor o tankar just då.

Pratade med älsklingen nån gång om att man skulle göra en utställning med olika personers "telefonkludder". Det skulle vara väldigt intressant - något som de allra flesta gör och som ibland kan vara väldigt intimt. Så är du intresserad av att ha nån nytta av ditt kludd så kan du ju höra av dig, hehe.
Är säkert någon som redan har gjort ett liknande projekt..

Hmm, det tål att funderas på. Men först ska jag sova. Lägga huvudet på kudden o försvinna bort i drömmarnas värld..

Av Sofia - 23 maj 2007 23:04

Imorgon är det mikrobiologiprov - det känns mindre bra.
Alla dessa ord - tetracynin, exocytos, kompetitiv inhibition med strukturanalog, replikation - ja herregud. Som vanligt började jag plugga försent. Får se hur det går imorgon, så länge det inte blir total kortslutning ska det nog gå någorlunda bra i alla fall.

Men jag måste faktiskt medge att mikrobiologi är ganska kul. Det beror nog dels på att läraren är bra och också på att det är intressant. Det blev bara med så kort varsel den här gången, det går inte att banka in hur mycket fakta som helst i hjärnan på en gång. Men att lära sig om bakterier o virus, om antibiotika o antiseptiska medel är ju aldrig fel.

Funderar mycket på det här med yrkesinriktning - vad ska man välja efter gymnasiet? Inget direkt svar har infunnit sig än, det är svårt. Jag har nog aldrig riktigt vetat vad jag vill bli. Om jag varit bättre på det musikaliska planet hade jag kanske blivit något inom det, men som det ser ut nu stannar det som en hobby.

Så, om jag nu tycker mikrobiologi är kul, varför inte välja något åt den riktningen? Ja, läkare vore kanske ett alternativ. Men, det tunga ansvaret en läkare har vet jag inte om jag är kapabel att bära på. Visst, man måste utbilda sig o därigenom mognar man nog, men det känns ändå som ett hinder. Och den långa utbildningen - den evigt hårda konkuransen från de andra studenterna - i dagsläget känner jag mig inte motiverad för ett kliv in i läkarutbildningen.
Kanske ska jag satsa på att bli något inom forskning. Det skulle vara intressant att forska kring olika virus o bakterier, hitta vaccin mm.

Jag har ännu inte bestämt mig om vilken väg jag ska gå efter studenten - men som det känns i dagsläget vill jag samla krafter o studiemotivation innan jag fortsätter på vidare utbildning.
En dag lär jag komma ut i arbetsvärlden och säga - jag har jobb. Frågan är bara som vad.

Nu måste jag krypa under täcket - klockan är mycket o jag börjar bli trött.
Ska bara döda flugan som har irrat runt här sen jag börja skriva. Den kan hindra min nattsömn har jag en känsla av.

Godnatt
//Sofia

Av Sofia - 22 maj 2007 21:02

Efter en inte så seriös överenskommelse med vännen att skriva blogg sitter jag ändå här. Hur länge det kommer att hålla återstår att se.

Idag har jag flängt runt lite här och var. Jag vaknade av alarmet, hann knappt stänga av innan nästa alarm börja låta (för övrigt ett mycket jobbigare, högre och irriterande alarm än vad jag har). Sen somnade jag om, för vem vill lämna en säng med den vackraste bredvid (och ja, jag var jätteseg och trött). Men ändå. Så där log jag o halvsov o lyssnade på hans andetag och på tågen o spårvagnarna som rullade förbi..till den iritterande ringsignalen ljöd igen. Låg kvar lite till, tvingade mig sedan upp. Duscha..........Zzzzzz (nu hoppar jag längre fram i tiden)

Ja, sen flöt det på i skolan. Och sen begav jag mig till stan, dödade tid på Åhlens. Det finns så mycket onödigt skit att titta på där, äggkoppar o kuddfodral, underlägg o handdukskrokar. Tillslut kom jag ut med 10 bläckpennor och två linnen.

Sen till möte inför sommarjobb, vilket sket sig totalt. Kontaktpersonen till mitt jobb var spårlöst försvunnen. Så nu ska jag ringa, eller hon eller tjoho..


Och nu till "Dagens konstanterande": Dagens fjortisar har fått konkurans, av de sk. goth/emo/estet (aaahhh, vad ska vi kalla dem) mm ni vet vad jag menar. Det känns som om orden har tappat värde ändå. Men tjo, emo är ju en musikstil - fashioncore då?
Hmm, jag överlämnar det till er som har bättre koll, själv känner jag mig lite vilsen i min huvudvärk.
 
Ja, det blev nåt här iaf, förhoppningsvis lite mer intressant nästa gång

tjo i kastrullen

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards