Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Det moderna föräldrarskapet

Av Sofia - 3 mars 2009 12:55

Lästa nyss en intressant insändare i GP, skriven av Lisa Hector. Den handlade om det hav av babyprodukter som finns på marknanden. Insändaren var skriven väldigt ironiskt, och jag fick mig ett gott skratt.

Det var ju Barn- och babymässan härom helgen (har inte sån koll på när exakt..) I ett reportage från mässan beskrevs "en ny, fantastisk produkt: en röststyrd madrass ger pulsslag så att barnet somnar om när det börjar gny. För att man inte ska behöva köra en tom barnvagn och ha det sovande barnet över axeln." Som Hector skrev i insändaren, kommer detta alltså ersätta, till viss del, föräldrarnas egen kroppskontakt med barnet. Istället för att du ska gå in och lugna barnet sköter madrassen detta. Hon nämner också andra produkter som gör allt för att spara tid och underlätta för föräldrarna.

(Här är länken till det reportage som Hector kommenterar: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=479739
Hittade tyvärr inte insändaren på nätet, men om du har GP, läs!)

Man blir ju fundersam på hur de som har barn tänker när de ser dessa produkter. Nu har jag inte barn själv, så jag kan inte sätta mig in i föräldrarrollen. I viss mån är säkert vissa av produkterna bra och underlättar, men vill föräldrarna bli ersatta av elektroniska prylar?

Att få kroppskontakt är ett av de grundläggande behoven vi männsikor har. Att i stor grad reducera denna kan inte vara bra för barnet. Jag undrar vad som finns på marknaden den dagen jag skaffar barn. Kanske, som Hector skriver, en apparat som pussar och klappar barnet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 28 maj 2009 17:18

Till förruttnelsen av Erik Johan StagneliusFörruttnelse, hasta, o älskade brud,    att bädda vårt ensliga läger!Förskjuten av världen, förskjuten av Gud,    blott dig till förhoppning jag äger.Fort, smycka vår kammar -- på svartklädda bårenden suckan...

Av Sofia - 25 maj 2009 23:12

Tänkte börja lägga upp dikter här på bloggen som jag tycker om. Vi börjar med en klassiker: Barfotabarn av Nils Ferlin Du har tappat ditt ord och din papperslapp, du barfotabarn i livet. Så sitter du åter på handlarns trapp och gråter så övergivet...

Av Sofia - 22 maj 2009 19:18

"man hör vatten som porlar när ens huvud står i brand.."

Av Sofia - 22 maj 2009 14:39

Idag håller jag på att rensa garderoben och tvättar, medan jag spelar favoritlistan på Spotify! Har än så länge rensat bort ca 1 ½ kasse. Ska se sen om mamma vill ha något, vad som kan tänkas kunna skänkas bort lr lämnas till loppis och vad som är så...

Av Sofia - 20 maj 2009 23:07

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards